Enerzijds is natuurlijk de praktische know-how belangrijk, zodat jij weet wat je precies moet doen. Maar waar veel minder bij wordt stilgestaan, is HOE je vervolgens aan je onderzoek werkt. En daar zit enorm veel tijdswinst, dit wordt echt onderschat namelijk. En zeker als je weinig onderzoeks-tijd hebt, is dit iets waar jij een grote verandering mee kan maken. Ik heb er ook een video over opgenomen, waar ik je vertel hoe jij jouw ideale onderzoeksdag kunt vormgeven om productief, efficiënt, en snel jouw onderzoek succesvol af te ronden!

Allereerst; blok je agenda!

Jouw ideale onderzoeksdag is een dag waarop je maar 1 ding doet. Patiëntenzorg krijgt namelijk altijd voorrang (ook heel terecht natuurlijk) op onderzoek, maar daarvan komt jouw onderzoek niet sneller af… Het vergt dus wel wat discipline om deze dag te bewaken!

Dan heb je namelijk de vrijheid en rust om er goed in te duiken en op je eigen tempo te werken. Dan is er ruimte voor creativiteit en helder nadenken, zonder gehaast te worden. Dan krijg je echt het meeste gedaan.

Wat nog beter zou zijn natuurlijk, is als je meerdere van dit soort dagen achter elkaar inplant. Idealiter zelfs een hele schrijf-week, waarin je volledig kunt focussen op het schrijven van je onderzoeksvoorstel of onderzoeksverslag.

Zo min mogelijk afleiding

Als je die dag(en) hebt gereserveerd, elimineer je zoveel mogelijk afleidingen. Zorg dat je op een fijne plek werkt, zet je telefoon uit of leg deze weg, en lees je mail niet (of enkel 1 keer aan het einde van de dag bijvoorbeeld).

Start je dag op een manier waardoor jij in een goede werk-flow komt. Ik begin altijd met rust, een beetje yoga, en een koude douche. Dan zet ik rustig een kop koffie en ontbijt ik licht, dan ben ik in de goede ‘mood’ om gefocust te werk te gaan. Het helpt om hierbij ook duidelijk een doel te stellen zodat je helder hebt wat je vandaag te doen staat.

Het belang van pauzes

Het voelt contra-productief, maar juist tijd nemen om af te schakelen, om even rust te nemen, om te ontspannen, is extreem belangrijk. Onderzoek wijst ook uit dat je daardoor juist productiever werkt. En zoals topsporters zeggen; rusten is ook trainen. Juist om weer even bij te tanken en nieuwe ideeën op te doen waardoor je weer verder kunt. Het is ook niet voor niks dat we de beste ideeën krijgen tijdens het hardlopen of een relaxte douche 😉.

Las dus tijdig pauzes in, het liefst elke 2 uur en schakel dan ook echt even af. Wat goed werkt is om een rondje te wandelen of even iets heel anders te gaan doen. Ook als ik merk dat mijn hoofd te vol zit, of ik me niet meer kan concentreren, stop ik ermee. Dan neem ik even afstand en heb er vrede mee dat het even niet lukt. Want als je gefrustreerd raakt, ben je nog verder van huis…

Als resultaat kun jij met een heerlijk voldaan gevoel de dag afsluiten, en dan heb ik ook nog eens op een relaxte manier gewerkt. Ideaal! Op deze manier heb ik het voor elkaar gekregen om in de helft van de tijd mijn promotietraject te volbrengen, dus het levert echt enorm veel tijd op.

Heb jij moeite met productief en efficiënt werken? Ik denk graag met je mee (geheel vrijblijvend!) hoe ook jij meesterlijk productief kunt worden. Maak hier een brainstorm-afspraak in mijn agenda.